søndag den 29. december 2013

Janteloven og middelmådighed – hvorfor


20131230-000355.jpg


Hvorfor er Danskerne så middelmådige?
Hvorfor har vi danskere så svært ved at unde andre succes?
Man kan tolke Janteloven på tusind forskellige måder, men den symboliserer i bund og grund det samfund vi lever i i Danmark – et gråt samfund efter min mening.
Men vi er blot en del af et spil, som vi selv er med til at skabe.
Men til hvis fordel er det, hvis man ikke tror, at man er noget, ikke tror man er bedre end andre, eller ikke tror nogen bryder sig om en, hvad godt kan der komme ud af det?
Hvorfor er nyheder kun spændende hvis de er negative, ingen andre lande har nyheder som har 81% i gennemsnit negative nyheder! I USA kan de klare sig med 48%.
If you can dream it, you can do it!
Der er så få mennesker i Danmark, der virkelig står ved dem selv, og bare nyder livets eventyr, og ikke tænker på hvad mon andre tænker?
Nu har jeg selv boet i udlandet siden 2009, og hvor er det dog skønt med højt til løftet, succes er noget man bliver rost for, og noget man kan være stolt over, uden at skulle være bange for hvad andre tænker?
Da jeg boet i Danmark, tænkte jeg altid når jeg trådte ind i rum med mange mennesker, hvad mon de synes om mig?
Idag når jeg træder ind i et rum, tænker jeg mon der er nogen jeg synes godt om?
En anden ting som har ændret sig efter jeg flyttet, er opfattelsen af hvad rigdom er?
Engang var det penge, idag er rigdom for mig, oplevelser som jeg dele med dem jeg holder af, intet betydet mere for mig. Den følelse ved at give andre oplevelser, har jeg altid elsket, og da jeg drev franchise kæden BilXperten lærte jeg altid vores salgsteam, at hos os sælger vi oplevelser – ikke varer, måske det var en del af succes?
Ligeledes sagde jeg altid prøv, at giv kunderne lidt mere end de forventer, folk bliver så glade, og sådanne oplevelser gør kunderne kommer igen.
Prøv at tænke over, hvor svært vi har ved at sige ‘tak’, når vi får et kompliment. Hvorfor har vi det?
Bryd ud af mængden!
Jeg har lært af en af mine bedste venner gennem mange år, som jeg startet BilXperten sammen med, ros andre, fortæl dem hvor dygtige de er ( og gerne foran andre ), og se dem blomstrer, de begynder at tage ansvar, og sammen skaber i nye uanet succeser.
Det er da vidunderligt at få et kompliment. Et kompliment er noget vi altid vil bære med os i vores ‘selvtillids-taske’ – de fleste komplimenter er rent faktisk nogle vi husker for altid, men alligevel tænker vi så stærkt på, at folk ikke må tro vi er selvhøjetidlige, eller har lidt for meget selvtillid.
Hvorfor er der så lavt til løftet i Danmark?
Hvis man oser af selvtillid og arrogance, så fyldes befolkningen af forargelse over det. Men hvad er problemet?
Man generer da for guds skyld ingen – man er derimod et pragteksemplar i min øjne, som måske smitter andre med deres humør og selvtillid.
Men Danskerne har så lidt til overs for een, der tør tage chancer – og det er da forfærdeligt!
Måske er det også grunden til så få tør starte som iværksætter.
Andres succes skal nydes af alle. Det skal give os blod på tanden til at give den dét ekstra, og selv få opfyldt vores mål og drømme – men vi har så travlt med at dømme andre, at vi slet ikke lægger mærke til, at vores egen tid rinder ud.
Det er en vidunderlig følelse, at være stolt og tilfreds over hvad end man nu har opnået, og det er da en gave, at vi kan dele det med hinanden.
Ikke alle måder falder i alles smag, men vi må da kunne unde folk det – ellers skal spejlet nok vendes mod en selv, så vi kan reflektere over de reelle problemer, som vi selv kæmper med.
Ens opfattelse og fordømmelse afspejler udelukkende ens egne behov og problemer, og det er en skam, at vi er så få, der kan se det.
Jeg er stolt af mig selv, og synes jeg er en helt fantastisk person, der virkelig vil andre mennesker det godt – og jeg gad godt vide, hvor mange, der får ondt i numsen over den sætning!?
En af mine mottoer har altid været – behandle andre som du gerne selv vil behandles.
Men mit favorit motto er – Vindere….er tabere – som blot ikke gav op!
Godt nytår til jer alle, håber mit indlæg kan give jer inspiration til et nytårs forsæt?
Den Danske Janteloven :
Du skal ikke tro at du er noget
Du skal ikke tro du er lige så meget som os
Du skal ikke tro du er klogere end os
Du skal ikke bilde dig ind at du er bedre end os
Du skal ikke tro du ved mere end os
Du skal ikke tro du er mere end os
Du skal ikke tro at du duer til noget
Du skal ikke le ad os
Du skal ikke tro at nogen bryder sig om dig
Du skal ikke tro du kan lære os noget
Skrevet af Kristian Kongstad Holm
+kongstadholm
@kongstadholm
http://www.kongstadholm.com
#jantelov #janteloven #middelmådighed #kongstadholm #kristiankongstadholm #værstoltafdigselv #tropådigselv